Žít zdravě neznamená hladovět či strádat – jak na zdravý jídelníček?

Snažíte se žít aspoň trochu zdravě, ale zdravý jídelníček je pro vás španělskou vesnicí?

Jak by měl takový jídelníček vlastně vypadat a co v něm nesmí chybět?

Zeleninový špíz
Zeleninový špíz – zdravý a chutný oběd

Kterým potravinám by se měl člověk raději vyhnout?

Zdravý jídelníček si většina lidí okamžitě spojí s hubnutím a následným hladověním. Jenže jídelníček na hubnutí je něco úplně jiného.

V prvním případě jde nejen o to, co jíme, tedy o jídelníček jako takový, ale o celkový životní styl.

Zatímco s jídelníčkem na hubnutí nám jde vyloženě o to, shodit pár přebytečných kil, například po vánočních svátcích, které jsou symbolem přejídání a nezdravého stravování.

Jídlem ke zdraví – sledujte, co vlastně jíte

Než začnete přemýšlet o zdravém jídelníčku, je potřeba přeřadit na trochu zdravější styl života.

V praxi to znamená pravidelně jíst, ideálně 5 jídel každý den. Pokud to je možné, k jídlu vždy přidat zeleninu či ovoce.

Náš TIP: Zkuste neobyčejně chutnou lyofilizovanou zeleninu plnou živin.

Super veggie hrášek
Mrazem sušený hrášek vypadá i chutná jako čerstvě utržený.

Bílé pečivo a cokoliv dalšího vyměňte za celozrnné produkty. Začleňte do jídelníčku luštěniny a potraviny rostlinného původu aspoň jednou za týden.

Vyhněte se tučnému a prorostlému masu, naopak jezte libové a nezapomínejte ani na ryby. Zcela nevhodné jsou uzeniny.

Mléčné výrobky nejsou na škodu, ale zaměřte se na ty, co mají méně tuku. Vhodné jsou zakysané mléčné produkty s nízkým obsahem tuku. Ze sýrů zvolte čerstvé a tvarohové.

Pokud máte rádi tvrdé sýry, tam jsou nejlepší ty, které mají obsah tuku nižší než 30 %.

Velkým obloukem se vyhněte fast foodům, polotovarům, sušenkám, plněným oplatkám a cukrovinkám, jako jsou bonbony, lízátka a tomu podobné.

Snažte se tolik nesolit a přebytečnou sůl, kterou do těla pravidelně dávkujete ve všech konzumovaných potravinách nahradit kořením či bylinkami.

Dobré je také v obchodě číst složení toho, co kupujete.

Jak si sestavit zdravý jídelníček bez hladovění?

Pestrá a vyvážená strava není váš nepřítel. To je důležité si uvědomit. Zařazením zdravé výživy, jako jsou třeba lněná, sezamová či dýňová semínka, zdravější druhy mouky, nebo také tzv. nemléko, jako je například mandlové, na jídelníček neberte jako zlo, ale dobrou věc, která přispěje ke zdravější formě života.

TIP: Pro velmi rychlé vaření zdravých receptů si přečtěte recenzi na Remosku.

Snídaně

  • Ta by měla být vydatná a vyvážená, protože je to první a nejdůležitější jídlo, které vás v podstatě nakopne na celý den. Měla by obsahovat složené sacharidy zastoupené třeba v ovesných vločkách a velkou porci bílkovin, které najdete ve vejcích, sýru nebo také tvarohové pomazánce.
Zdravá cereální snídaně
Zdravá cereální snídaně – začněte den správně
  • Ke snídani nesmí chybět nápoj, ideálně voda s citronem před snídaní a pak třeba pomerančový džus. Samozřejmě, že nebude chybět káva, která vám dodá energii, tak jak jste zvyklí. Dobré je přidat ke snídani i kousek zeleniny, případně ovoce.

 

Svačina

Tvaroh s ovocem a oříšky
Svačinka může být i trochu vydatnější, jestliže jste snídani odbyli
  • Když je snídaně opravdu vydatná, svačina stačí jen v menší verzi. Takový míchaný salát z několika druhů ovoce či oblíbené druhy zeleniny nakrájené na menší kousky budou super.

 

  • Někdy se může stát, že bude mezi snídaní a obědem delší časová prodleva, což není dobré podceňovat a raději k malé ovocné či zeleninové snídani přidat hrst ořechů, semínek, kousek sýra nebo jogurt. Nevhodné jsou rozhodně oplatky a podobně.

 

Oběd

Pražma s bramborem
Pražma s bramborem – obohaťte svůj zdravý jídelníček také rybami
  • Spousta lidí tvrdí, že se nestihne naobědvat, což vlastně nevadí, protože se pak nají večer. To je obrovská chyba. Ošizený oběd znamená večerní přecpávání, což určitě není nic dobrého pro váš organismus. Trávicí ústrojí se bude přes noc zbytečně moc namáhat a ráno se můžete vzbudit s velice nepříjemným těžkým žaludkem a budete celý den zcela nepoužitelní.

 

  • Dbejte na to, aby byl váš oběd pravidelný a pokud možno ne moc tučný. Součástí oběda by opět měla být zelenina, bílkoviny a také příloha. Jasně, že nemusíte sníst kilo přílohy, ale určitě lepší dát si třeba dva kopečky rýže či běžnou porci brambor, než se pak za dvě hodiny dojídat kynutým koláčkem z oblíbeného pekařství.

 

Odpolední svačina a večeře

Avocádo se zeleninou
Avocádo se zeleninou – zdravá svačinka nebo večeře
  • Malá svačinka před večeří zajistí, že se večer nebudete přecpávat. Stačí vám bílý jogurt s čerstvým ovocem. Když jde o večeři, může to být klidně kompletní jídlo, tzn. příloha, maso, k tomu lehký zeleninový salát nebo jen nakrájená čerstvá zelenina.

 

  • Někdo si dopřává i druhou večeři, což není žádný problém, pokud pracujete dlouho do noci. Stále však platí pravidlo, že by se poslední jídlo mělo konzumovat maximálně 2 – 3 hodiny před spaním.

 

Co lze říci závěrem?

Jakýkoliv jídelníček, který si sestavíte, bude o ničem, pokud nebudete chtít pro své zdraví něco udělat. Někdy se stává, že si člověk vítězoslavně sestaví zdravý jídelníček, nakoupí spoustu potravin, které se podle něj chystá jíst a nakonec vše za nějaký čas vyhodí, protože se mu nechtělo cokoliv měnit. Jestli nebude chtít hlava, tělo nebude mít šanci.

Redakce Milujeme Fitness

Redakce Milujeme Fitness

Jsme nadšenci do fitness a zdravého životního stylu. Píšeme pro vás články s tipy, jak co nejlépe a nejefektivněji cvičit, jak získat vysněnou postavu a zároveň si cvičení maximálně užívat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rychlý přehled

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY NA MILUJEME FITNESS