Rychlý přehled

Nejlepší proteiny: Vyberte ten správný!

Obsah článku

Chodíte do posilovny, sportujete a chcete, aby to bylo vidět?

Držíte dietu a hledáte produkty, které vám s tím pomohou?

Na to všechno je nejlepší protein.

Poradíme, jak vybrat ten správný a na co si dát pozor.

Nejlepší proteiny – výběr redakce MilujemeFitness

Nejlepší proteiny

Pro koho je protein vhodný

Protein na svaly. Makáte jak blázen. Ale výsledky nic moc? Na to je přeci nejlepší protein. Poskytne svalům kvalitní výživu a postará se o to, že vaše dřina bude konečně vidět.

Sportujete a chcete ochránit stávající svaly. Protein pomůže s regenerací.

Hubnete/rýsujete postavu. Tak zaprvé je protein produkt se samou bílkovinou a minimem sacharidů a tuků. Je to tedy kvalitní a výživné jídlo, které vám postavu rozhodně nenabourá. Bílkoviny zaženou hlad a mají vysoký termický efekt.

A zadruhé – při nesprávné výživě hubneme s tukem i svaly, a to určitě nechcete. Nakonec víc svalů přeci znamená rychlejší hubnutí. Kdy pít protein na hubnutí? Klidně ráno na lačno a potom jít cvičit kardio = rychlejší spalování. Nebo kdykoliv během dne, když nestíháte uvařit. Případně po cvičení.

K čemu je protein? Přeci k doplnění bílkovin. Takže je to výborný suplement pro každého, komu v jídelníčku tyhle makra schází. Pokud nezvládáte dostatečný příjem ze stravy, je čas na protein!

Po proteinu sáhne rád každý, kdo nemá čas po tréninku nebo během dne připravit kvalitní jídlo a nechce se z výživového hlediska šidit. Kdy a jak brát protein? To záleží na vašem režimu a tréninku. Každý druh je vhodný na trochu něco jiného.

Proteiny mohou brát i vegani a vegetariáni. Sáhněte ale po produktech z rostlinných zdrojů.

Jaké jsou druhy proteinů❓

Pro nováčka v oboru to může být trochu divočina. Nebo už jste v nabídce jakžtakž zběhlí, ale rádi byste zkusili něco nového? Pojďme si na jednotlivé druhy proteinů trochu posvítit. Není jich zrovna málo.

Syrovátkový protein (Whey Protein)

Produkty ze syrovátky se považují za výživově nejlepší proteiny. Obsahuje velké množství kvalitních bílkovin, a to 75 % až 95 %. Vyrábí se z kravského mléka.🐄 Je to nejlepší protein pro začátečníky i náročné zákazníky.

✅ Bere se nejčastěji bezprostředně po tréninku, kvůli rychlé regeneraci. Nebo přes den, když nemáte čas ukuchtit plnohodnotné jídlo/svačinku. Rychle se vstřebává.

Na noc není tak efektivní, protože ho rychle strávíte.

  • Syrovátkový koncentrát: 50 % až 70 % bílkoviny. Cenově výhodný. Pokud máte citlivé zažívání, nemusel by vám při častém použití dělat dobře.
  • Syrovátkový izolát: 80 % až 95 % proteinu. Většinou je bez laktózy (a s minimem cukru).
  • Syrovátkový hydrolyzát: Nejrychlejší vstřebávání a skvělá stravitelnost. Vhodný i pro osoby s trávicími obtížemi. 70 až 90 % bílkovin. Vyšší cena.

Kaseinový (noční) protein

Také kasein pochází z kravského mléka. Kaseinové proteiny se tráví pomaleji. Což není vůbec na škodu. Po dlouhou dobu dodávají tělu aminokyseliny, které použije k regeneraci a výstavbě svalů.💪

✅ Proto se hodí zejména na noc (ale i při opravdu dlouhých pauzách mezi jídly), kdy zajistí ochranu svalů, zatímco vy spíte/lačníte. Výsledkem je rychlejší svalový přírůstek. Podporuje spalování tuků.

Kaseinové proteiny mají následující druhy.

  • Micelární kasein: 70 % až 80 % bílkoviny. Dobře se tráví. Navíc tělu dodává vápník a fosfor. Z kaseinových produktů platí za nejlepší protein.
  • Mlečný izolát: až 80 % bílkovin. Bohužel patří mezi méně kvalitní.
  • Kaseinát vápenatý: okolo 70 % bílkovin. Špatně stravitelný, a tak většina bílkovin projde zažívacím traktem bez užitku zase ven. Efekt minimální.

Hovězí protein

Hovězí protein má vysoký obsah bílkovin, cca 80 %. Vyrábí se z hovězího masa, někdy i kostí a kopyt. Obsahuje spoustu vitamínů a minerálů. Navíc skoro žádný tuk a nula laktózy. Je trochu dražší. Dobrá stravitelnost.

❗Pokud v produktu převažuje kolagen (často se označuje jako hydrolyzovaná kolagenní bílkovina, bude na první místě ve složení), využitelnost není vysoká. Takže obsah bílkovin může být zavádějící. Ve finále totiž vlastně zas tak užitečné nebudou.

V případě, že by produkt vůbec neobsahoval tryptofan a cystein, spolehlivě poznáte, že jde o samý kolagen. Od toho dejte ruce pryč.

Vaječný protein

Až 80 % bílkovin. Vaječný protein je dobrou alternativou pro lidi s intolerancí na laktózu, sóju atd. Kvalitní, za dobrou cenu. Díky leucinu pomáhá s regenerací kosterního svalstva.

✅ Dobrý jako náhražka jednoho denního jídla. Zasytí a zažene pocit hladu. Popřípadě jako noční protein, jelikož je skoro stejně pomalý jako kasein.

Rostlinné proteiny

Jeden z nejlepších vegan proteinů je sójový protein.

✅ Má vysokou biologickou hodnotu a kompletní BCAA. Středně rychle se vstřebává. Patří mezi rychlejší proteiny. Navíc obsahuje arginin, který vám pomůže s lepším napumpováním. Hodí se před tréninkem i po tréninku.

Podle některých zpráv na internetu při dávce nad 50 g denně snižuje hladinu testosteronu. Vědecké studie to však vyvrátily.

Dobrý je i hrachový a rýžový.

✅ U rýžového se leucin vstřebává dokonce rychleji než u syrovátky, a proto je fajn si ho dát hned po tréninku. Oběma rychle doplníte potřebné živiny a ochráníte svaly.

Počítejte s trochu vyšším obsahem sacharidů. Při striktním hubnutí by to mohl být problém.

❗ Pozor na konopný protein. Ač se výrobci pyšní, že obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, nejsou v dobrém poměru. Svalům tedy příliš nepomůžete. Za to ale obsahuje esenciální mastné kyseliny omega 3 a 6. Lze ho zvážit jako jednu z přísad do vícesložkového.

❌ Raw veganské proteiny vůbec nekupujte. Ty totiž mají méně než 50 % bílkoviny. Navíc se špatně tráví a jsou nesmyslně drahé.

Zdroj: Sciencedirect.com

Na co si dát pozor při nákupu

Pozor na triky výrobců se syrovátkou! Někdy se může stát, že máte v ruce „syrovátkový protein“, který klame tělem. Při kontrole složení totiž zjistíte, že na prvním místě je například hydrolyzovaný kolagen či sójový izolát.

V takovém případě ho rovnou vraťte. Na první místě je totiž surovina, která je v produktu zastoupená nejvíc.

Některé produkty obsahují také glutamin, BCAA, kreatin monohydrát a další. Pro sportovce jsou tyto látky sice prospěšné, ale v proteinovém produktu jsou na úkor bílkovin. Proto je lepší tyto suplementy kupovat zvlášť. Lépe si tak ohlídáte skutečný příjem.👍

Sladidla. Tak tohle je trochu kontroverzní. Spousta produktů se sladí umělými sladidly aspartamem nebo látkou zvanou acesulfam K. Ty se v menší dávce nepovažují za škodlivé.

Pokud se jim přesto chcete vyhnout, zkuste proteiny slazené přírodními sladidly, například stévií. Nebo neslazené produkty v naturální podobě.

Kolagen. S budováním svalové hmoty nepomůže. Výrobci ho často přidávají do produktů, aby zvýšily obsah bílkovin. Jenže má nízkou biologickou hodnotu, a tak ho ve svalový přírůstek neproměníte.

Pokud však potřebujete pečovat o klouby a vazy, nemusí být špatné přijímat ho společně s proteinem. Když už tak si ale dejte pozor na to, aby to byla hydrolyzovaná varianta. Ta je totiž pro lidské tělo nejlépe využitelná.

Rozpustnost. Když to nejde rozpustit a hrudkovatí, je to otrava. Může pomoct šejkr na protein se sítkem.

Pěnivost. Některé produkty hodně pění, což je otrava.

Chuť. Je to trochu spojené s těmi sladidly. Někdy je to celkem fajn. Jindy zase výlet do chemického ráje. Nelze s jistotou říct, co je dobré a co ne. Každý máme trochu jiné preference.

Jak vybrat protein

  1. Jak vybrat správný protein?

    Rozmyslete si, za jakým účelem ho kupujete. Nabíráte svaly? Objem? Hubnete? Chcete jen doplnit chybějící bílkoviny? Každá situace má své řešení.

  2. Kolik do proteinu investovat?

    Záleží na tom, jak vysoké máte nároky a co od produktu čekáte. Rekreačnímu sportovci bude stačit pixla za pár stovek. Profi sportovec by měl hledět na co nejlepší složení a chtít top kvalitu.

  3. Je vážně protein potřeba?

    Je to nejsnazší způsob, jak doplnit chybějící bílkoviny. Pomůže vám s vašimi fitness cíli i k lepší postavě. Vždycky si můžete dát třeba tvaroh, ale nikdy to nebude mít takový efekt.

  4. Co získám díky proteinu?

    Produkt, který vám usnadní plánování jídelníčku. Nápoj, který vás zasytí, zažene hlad a vyživí vaše svaly. Pomocníka pro sportovce, dietáře i svalovce!

  5. Kde koupit protein?

    Nejlepší je kupovat po e-shopech, kde najdete bohatý výběr. Jednoduše si vyberete ten pravý. A za pár dní ho máte doma. Neodkládejte to a začněte na sobě pracovat! Správný jídelníček je základ pro svaly i štíhlou postavu.

Syntrax Matrix 5.0

SYNTRAX MATRIX 5.0 2270G

Protein na svaly – vícesložkový protein s glutaminem💪

Vícesložkový protein Syntrax Matrix 5.0 obsahuje směs syrovátkového proteinu, micelárního kaseinu a vaječného proteinu. Zajistí vám jak rychlou dávku bílkovin, které se ihned vstřebají, tak pozvolnější výživu během dne a noci.

Obohaceno o glutamin, který podporuje růst svalové hmoty a regeneraci po tréninku. Ideální volba pro každého, kdo hledá nejlepší protein na růst svalů.

+ VÝHODY

  • Skvělá rozpustnost
  • 23 g bílkovin v jedné porci

– NEVÝHODY

  • S laktózou

FIT-DAY PROTEIN PREMIUM

FIT-DAY PROTEIN PREMIUM ČOKOLÁDA

Kvalitní vegan protein na regeneraci a růst svalů 🥦

Fit-day protein premium je vícesložkový veganský protein, který mohou brát i lidé s intolerancí na laktózu. Obsahuje směs hrachového a rýžového proteinu. Aminokyselinové spektrum je díky tomu optimální pro regeneraci i svalový přírůstek. K dispozici v různých příchutích.

V jedné dávce najdete 29,3 g bílkovin. Obohaceno o vitamín B12 a vlákninu. Produkt je slazený stévií, takže žádná zbytečná chemie. Na e-shop a produkty FIT-DAY jsme napsali vlastní recenzi.

Popis a osobní zkušenost najdete v naší Fit-day recenzi.

+ VÝHODY

  • Dobrá cena
  • Na přírodní bázi

– NEVÝHODY

  • Trochu větší množství sacharidů na dávku (4,7 g)

Natural Protein Proteinová dieta – Kokos

PROTEINOVÁ DIETA - KOKOS

Protein na hubnutí, super i pro ženy 🧘‍♀️

Natural Protein vyrobil sérii proteinů přímo na hubnutí. Nám nejvíc chutnal kokos, ale k dostání je i spousta dalších ovocných a jiných příchutí.

Díky vysoké dávce bílkovin a vlákniny zasytí na opravdu dlouhou dobu. Navíc s minimálním obsahem sacharidů, cukrů a tuků. Slazený stévií.  Perfektní parťák na hubnutí i na cvičení.

Tento tzv. CFM protein je zpracovaný metodou CFM, která odstraňuje chemikálie z kravské syrovátky a usnadňuje stravitelnost produktu.

E-shop Natural Protein má samé zajímavé produkty, které vám pomohou k vysněné postavě. Navíc zdravou cestou.

Další zkušenosti najdete přímo v recenzi Natural Protein.

+ VÝHODY

  • Protein na hubnutí
  • BIO mletý kokos

– NEVÝHODY

  • Nižší celkový obsah proteinů 67 %

Protein&Co Fine Whey

FINE WHEY

100 % přírodní CFM protein pro fajnšmekry😎

Není vám lhostejné, odkud syrovátka pochází? Chcete co nejčistší složení? Máme řešení přesně na míru pro vás. Syrovátkový protein od Protein&Co si vysloužil přídomek GrassFed.

To znamená, že krávy se pásly venku na pastvinách, a tedy i jejich mléko má prokazatelně větší kvalitu. Obsahuje například více vitamínu D a betakarotenu.

Kromě toho je tento protein vyrobený CFM metodou. Je tedy snadno a rychle stravitelný, navíc zcela bez škodlivin a chemie. Slazeno stévií.

Další zkušenosti s produkty najdete přímo v recenzi Protein&Co.

+ VÝHODY

  • 79 % bílkovin
  • Skvělé po tréninku

– NEVÝHODY

  • S laktózou

My Protein Impact Whey Protein

Impact Whey Protein

Po tréninku – regenerace a růst svalů👌

My Protein Impact Whey Protein je kvalitní syrovátkový protein s minimálním obsahem sacharidů a tuků. Také energetická hodnota je příjemně nízká, jen 103 kcal na dávku. Přitom v jednom nápoji dostanete 21 g bílkoviny.

Prodejce nabízí tento protein ve 40 příchutích. Je vhodný na rychlé doplnění energie po tréninku, ale i na hubnutí. Právě díky nízké energetické hodnotě a fajn nutričním hodnotám.

Další zkušenosti s produkty najdete přímo na My Protein recenzi.

+ VÝHODY

  • Obsahuje BCAA
  • Minimum sacharidů a tuků

– NEVÝHODY

  • Vyšší cena

BiotechUSA Iso Whey Zero

iso whey zero

Rychlý syrovátkový protein bez laktózy 😋 

Iso Why Zero obsahuje směs syrovátkového izolátu, hydrolyzát a koncentrát. Ideální jako rychlá pomoc po tréninku. Pomůže s regenerací, ochranou svalů, ale podpoří i svalový přírůstek.

Neobsahuje tuk, cukr, ani laktózu. Díky tomu je snadno stravitelný. Zato v něm najdete BCAA a glutamin, které pomohou s kvalitní regenerací a budováním svalové hmoty.

+ VÝHODY

  • Nehrudkovatí ani ve studené vodě
  • Bez laktózy

– NEVÝHODY

  • Chuť

Prom-in Pure Micellar

Prom-in Pure Micellar

Noční protein pro svalový přírůstek a ochranu svalů 🏋️‍♀️

Prom-in Pure Micellar obsahuje micelární kasein, který je zárukou ochrany svalů během dlouhého období bez jídla. Používá se hlavně v noci, ale můžete po něm sáhnout i při dlouhých cestách atd. Svaly chrání před poškozením a podpoří jejich přírůstek.

Produkt obsahuje minimum tuků a sacharidů. Můžete po něm sáhnout i v případě, že jste v redukčním režimu. Dále obsahuje glutamin. Slazený sukralózou. Bez plnidel a zahušťovadel.

+ VÝHODY

  • Extra dávka glutaminu
  • Vysoká obsah antikatabolických aminokyselin

– NEVÝHODY

  • Pěnivost

Žebříčky doplňků stravy na Milujeme Fitness 💜

Srovnání nejlepších kreatinů
Jak vybrat kvalitní gainery
Nejlepší spalovače tuků

Příklady, jak brát protein

Pro růst svalů – nejlepší protein na růst svalů je ten z živočišných zdrojů kvůli kompletnímu aminokyselinovému spektru.😉

Hodně záleží na vašem stylu stravování, zda raději zvolit denní (syrovátkový), tedy rychlou výživu po tréninku.Nebo noční kasein, případně vaječný, které se vstřebávají pomaleji, v noci chrání svalstvo a pomáhají s jeho výstavbou.

Další variantou ideální na růst svalů jsou vícesložkové proteiny. Ty kombinují denní a noční proteiny. Déle se vstřebávají. Mívají vyšší energetickou hodnotu a více sacharidů. Svalový přírůstek bývá větší díky dlouhodobému uvolňování aminokyselin.

Po tréninku jako rychlé doplnění chybějících živin – rychle vstřebatelné proteiny jako je syrovátkový, hovězí, případně rostlinné.

Proteiny na hubnutí – Jde nám o to zahnat hlad a zároveň do sebe dostat něco s nízkou energetickou hodnotou. Zkuste syrovátkový izolát, syrovátkový hydrolyzát, hovězí či vaječný protein, případně kasein. O proteinech na hubnutí máme vlastní recenzi, přečtěte si ji.

Pro vegany – pokud máte bohatou stravu a jen potřebujete doplnit nějaké bílkoviny při sportu, stačí jednosložkový protein. Chcete nabírat? Užívejte vícesložkový.

Skvělá je zejména kombinace rýžového a hrachového. Pro ještě lepší aminokyselinové spektrum přidejte i sóju. Pokud se jí však vyhýbáte, zvládnete to i bez ní.

Pro lidi s intolerancí na laktózu – rostlinné varianty, hovězí, vaječný, případně izolát nebo hydrolyzát bez laktózy.

Závěr

Protein vám pomůže dosáhnout vašich cílů. Zajistí, že váš jídelníček bude po všech stránkách vyvážený. Cvičte naplno a získejte větší svaly díky proteinu Syntrax Matrix 5.0. Nebo se pusťte do hubnutí společně s Natural Protein Proteinová dieta.

Anna

Anna

Sport mě nejvíc baví venku. Když je ošklivo, zalezu si do posilovny. Nejradši mám TRX, kolo a běhání. Ale ráda zkouším i další nové věci. Zajímám se o zdravý životní styl a baví mě hledat nové způsoby, jak ulehčit sobě i planetě.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.