Rychlý přehled

Podle čeho vyberete ideální elektrokolo?

Obsah článku

Přemýšlíte o tom, že si koupíte elektrokolo?

Sháníte ideální typ na dlouhé cyklovýlety, pro pohodovou cestu do práce, nebo vás láká jen klidné svezení po městě?

Točí se vám hlava ze všech technických specifikací, komplikovaných informací a desítek a desítek variant?

V tom případě jste tu správně.

Můj článek vám totiž stručně a jasně vysvětlí, na co si musíte dávat pozor. Také vám ukážu nejlepší elektrokola z každé kategorie.

Jdeme na to. 😉

Nejlepší elektrokolo

Jak jsem si lámal hlavu s výběrem

Elektrická kola mě lákají už řadu let.

Možná to bude tím, že je postupem času potkávám stále častěji.

Také bydlím na kraji města – hned vedle lesů, hor a turistických/cyklistických tras.

Přesně proto jsem si řekl, že si taky udělám radost. 😎

Zlákala mě představa extra dlouhých výletů po celém širém okolí bez toho, abych musel neustále šlapat jen vlastní silou. Přece jen absolvuji několik náročných tréninků týdně, takže nemám úplně možnost zapojovat další těžké fyzické aktivity.

Tak jsem si otevřel Google a začal pátrat po ideálním parťákovi na cesty.

Vyskočilo na mě tolik technických specifikací, že se mi zatočily panenky. Nakonec jsem strávil dlouhé hodiny čtením, hledáním souvislostí a pořádným průzkumem českého trhu.

Vy se takto trápit nemusíte. Ve stručnosti vám totiž představím veškeré základy a ukážu nejlepší elektrokola z každé kategorie. ✅

Nejlepší elektrokola pro každou příležitost

Opravdu pořádný průzkum trhu a hodiny pročítání recenzí elektrokol znamenají jediné – sestavil jsem pro vás seznam nejlepších kousků.

Dovolil jsem si ho rozdělit podle kategorií, abyste se v tom snadno zorientovali. 😉

U každé z nich najdete levné elektrokolo / zlatou střední cestu / nejdražší elektrokolo pro náročné.

Jaké elektrokolo vás potěší?

Na pořádný výlet (treková/krosová elektrokola)

V této kategorii řešíme hlavně celkovou výdrž baterie a pohodlnost elektrokola (správná velikost rámu, tlumení vibrací, vhodná sedačka…).

💸 Levné: Pánské trekingové elektrokolo Crussis e-Gordo 1.8 – model 2023.

⚖️ Zlatá střední cesta: Pánské krosové elektrokolo Crussis ONE-Cross 7.8-M – model 2023.

😎 Pro náročné: Trekingové elektrokolo Lapierre E-Explorer 6.5 B500 27,5″ LLCPA.

Nenáročné svezení pro dámy (skládací elektrokola)

Jste dáma a hledáte nenáročný dopravní prostředek, díky němuž se rychle přesunete o několik ulic dále? Přesně pro vás jsem vybral nejlepší dámská elektrokola s nízkou hmotností a menšími rozměry. Počítejte však s tím, že i lehké dámské elektrokolo váží minimálně 14 kilogramů.

⚖️ Zlatá střední cesta: Skládací elektrokolo EOVOLT City 4-Speed 16″ – šedá.

😎 Zajímavá alternativa: Argento Omega Green.

Pro sporťáky do terénu (horská elektrokola)

Projíždíte se rádi skrz lesní cestičky a náročný terén? Pak potřebujete vysoký výkon, dobrou ovladatelnost a výborné tlumící vlastnosti (ideálně odpružení).

💸 Levné: Ratikon EHT 9.1 vel 19″/L black.

⚖️ Zlatá střední cesta: Horské elektrokolo Crussis PAN-Atland 9.8-M – model 2023.

😎 Pro náročné: Celoodpružené elektrokolo Crussis e-Country Full 11.9 – model 2024.

Do města / na cestu do práce (městská elektrokola)

Vnímáte elektrokolo jako úspornou metodu dopravy do práce nebo na nákup? V tom případě vám přináším tipy na kousky s nízkou spotřebou energie a možností pohodlného uložení cestovního zavazadla.

💸 Levné: Městské elektrokolo Devron 28120 28″ 7.0 – Grey.

⚖️ Zlatá střední cesta: Městské elektrokolo Devron 28427 28″ 4.0 – Black.

😎 Pro náročné: Městské elektrokolo Lapierre E-Explorer 6.5 Low B500 27,5″.

Jak vybrat ideální elektrokolo?

Nejdříve si musíte zodpovědět několik nejdůležitějších otázek:

  • kde budete jezdit,
  • jakou baterii zvolit,
  • jakou velikost rámu vybrat,
  • jaký materiál rámu vybrat,
  • jaký průměr kol je pro vás nejlepší,
  • jaký elektromotor vybrat,
  • kde chcete mít umístěný elektromotor,
  • jaké brzdy jsou nejlepší.

Zdá se vám, že je těch otázek přece jen trochu moc?

Buďte v klidu. Ukážu vám, že se na ně dá velmi snadno odpovědět. Pojďme si společně rozebrat jednotlivé požadavky. 👇

Kde budete jezdit

Nejdříve se společně podíváme na nejdůležitější požadavek při výběru elektrokola.

Tím je samozřejmě terén, ve kterém budete jezdit. 🚵

Chcete najít magického univerzálního parťáka do všech podmínek? Pak máte celkem smůlu. Každý dostupný typ elektrického kola má své výhody i nevýhody. Ani nejdražší kousky zkrátka nezvládnou vše.

Jaká varianta je vhodná pro vás?

Chcete dennodenně jezdit po celém městě

Chcete se rychle a efektivně přesouvat v rámci svého města? Potřebujete se pravidelně dopravit na nákup, trénink, návštěvu přátel nebo do práce?

V tom případě je pro vás dobrou volbou městské elektrokolo.

💸 Levné: Městské elektrokolo Devron 28120 28″ 7.0 – Grey.
⚖️ Zlatá střední cesta: Městské elektrokolo Devron 28221 28″ 7.0 – Brown.
😎 Pro náročné: Městské elektrokolo Devron 28427 28″ 4.0 – Black.

Elektrokolo do města bezpečně poznáte podle specifického znaku – střed jeho těla většinou zdobí jen jedna spodní trubka (na všech ostatních kolech najdete typicky i vrchní trubku).

Městské elektrokolo Devron 28120 28" 7.0 - Grey

Díky tomu si užijete snadné nasedání/sesedání, což je v rušném městském provozu prostě super. To platí hlavně pro důchodce a pohybově omezené jedince, kteří nechtějí neustále skákat nahoru a dolu.

Většina kol z této kategorie vás potěší blatníky, nosičem a zákonným příslušenstvím (světla, odrazky a zvonek). Kdyby vás kontrolovali policisté, jste v suchu.

Láká vás příležitostné svezení ve městě

Hledáte něco jednoduššího, menšího a skladnějšího na příležitostné svezení? Je pro vás klasické městské elektrokolo zbytečně těžké a drahé?

Pak si kupte skládací elektrokolo.

⚖️ Zlatá střední cesta: Skládací elektrokolo EOVOLT City 4-Speed 16″ – šedá.
⚖️ Zajímavá alternativa: Argento Omega Green.

Skládací elektrokolo EOVOLT City 4-Speed 16" - šedá

Tento šikovný vynález vás potěší kompaktním rámem, malými koly a úzkým profilem. Ve složeném stavu se snadno vejde dokonce i za zadní sedačky v autě. Průměrné skládací elektrokolo váží okolo 15 kg, takže ho v případě potřeby zvládnete nosit i v ruce. Rozložení i složení přitom trvá minutku.

Máte rádi pohodové výlety po okolí

Milujete výlety? Chcete si zajet na místní vyhlídku, vyzkoušet si různé cyklostezky a poznat všechny malé vesničky i krásná místa v okolí?

Pak vítejte v partě! Já sám přesně tento typ výletů žeru. 🌞

Lidé jako my nejvíce ocení trekingové elektrokolo.

💸 Levné: Pánské trekingové elektrokolo Crussis e-Gordo 1.8 – model 2023.
⚖️ Zlatá střední cesta: Sava eVandra 4.2, vel. L/17″.
😎 Pro náročné: Trekingové elektrokolo Lapierre E-Explorer 6.5 B500 27,5″ LLCPA.

Trekingové elektrokolo Ghost E-Teru Universal 27,5" EQ B625 - model 2023 - Grey/Blue

Trekové kolo se skvěle hodí pro jízdu po silnici, polních cestách a cyklostezkách. Zkrátka a dobře – typická podoba rodinných výletů.

Většina trekových elektrokol už v základu disponuje blatníky a nosičem. Se světly, zvonkem a odrazkami je to už horší. Myslete na to, že tyto pomůcky si možná budete muset dokoupit zvlášť.

Podnikáte náročné cyklovýlety pro pořádné sporťáky

Berete cyklistiku jako jeden z hlavních zdrojů svého tréninku? Jste zvyklí vyrážet na opravdu dlouhé a náročné výlety po celém kraji? Najezdíte stovky kilometrů po silnicích a cyklostezkách? 💪

V tom případě si kupte krosové elektrokolo.

💸 Levné: Pánské crossové elektrokolo Crussis e-Cross 1.8 – model 2023.
⚖️ Zlatá střední cesta: Pánské krosové elektrokolo Crussis ONE-Cross 7.8-M – model 2023.
😎 Pro náročné: Pánské krosové elektrokolo Crussis PAN-Cross 9.8-M 28″.

Pánské krosové elektrokolo Crussis ONE-Cross 7.8-M - model 2023

Krosové provedení je sportovnější varianta klasického trekingového elektrokola. To znamená, že si také hravě poradí s jízdou po silnici, polních cestách i cyklostezkách.

Krosová elektrokola jsou však lehčí, mají více převodů a také o trochu širší pláště (lépe si poradí s terénem, ale jsou malinko pomalejší na silnici). Stejně tak na nich většinou nenajdete blatníky, nosiče ani další doplňky.

Milujete náročný lesní terén a prudké kopce

Jste zastánci adrenalinu a milujete jízdu po neoznačených lesních cestách? Chcete překonávat nebezpečný terén a prozkoumávat nedostupná zákoutí přírody?

Pro tyto účely je nejlepší volbou horské elektrokolo.

💸 Levné: Ratikon EHT 9.1 vel 19″/L black.
⚖️ Zlatá střední cesta: Horské elektrokolo Crussis PAN-Atland 9.8-M – model 2023.
😎 Pro náročné: Celoodpružené elektrokolo Crussis e-Country Full 11.9 – model 2024.

Celoodpružené elektrokolo Crussis e-Country Full 11.9 - model 2024

Široké pláště terénního elektrokola vás potěší bezkonkurenční stabilitou a dobrou trakcí na nerovném terénu. S takovým kouskem samozřejmě můžete jezdit i po cyklistických trasách a silnicích.

Počítejte však s tím, že oproti ostatním variantám budete na zpevněných cestách pomalejší a také se trochu víc našlapete.

Při jízdě terénem budete potřebovat ideálně vyvážené těžiště. Přesně proto mají tyto bicykly motor i baterii přímo uprostřed hlavního rámu.

Potrpíte si na opravdu špičkové jízdní vlastnosti? V tom případě se dívejte po nejlepších celoodpružených elektrokolech. Tlumiče na předním i zadním kole tlumí veškeré vibrace a nárazy, díky čemuž zvládnete jet déle a lépe. Dokonce vás po celém dni akce nebude tolik bolet tělo. 😁

Jakou baterii zvolit 🔋

Zdaleka největší bolehlav jsem si užil při pročítání všech jevů, které mají vliv na celkový dojezd kola.

Pojďme si tuto problematiku vysvětlit stručně a jasně.

Alfou i omegou je samozřejmě kapacita baterie. Ta je udávána ve watthodinách (Wh).

Tady není co řešit – čím více Wh, tím delší dojezd. Čím více WH, tím dražší dané elektrokolo bude.

Jednoduchá tabulka je mnohem lepší než tisíc slov. Mrkněte se na přibližný dojezd různě výkonných lithiových baterií podle vaší hmotnosti a terénu. 👇

Baterie o kapacitě 360 Wh 🔋

Hmotnost/terénPřibližný dojezd
Hmotnost jezdce 60 kg – rovina90 km
Hmotnost jezdce 60 kg – středně těžký terén60 km
Hmotnost jezdce 60 kg – složitý terén45 km
Hmotnost jezdce 80 kg – rovina70 km
Hmotnost jezdce 80 kg – středně těžký terén50 km
Hmotnost jezdce 80 kg – složitý terén35 km
Hmotnost jezdce 100 kg – rovina55 km
Hmotnost jezdce 100 kg – středně těžký terén35 km
Hmotnost jezdce 100 kg – složitý terén25 km
Hmotnost jezdce 120 kg – rovina45 km
Hmotnost jezdce 120 kg – středně těžký terén30 km
Hmotnost jezdce 120 kg – složitý terén15 km

Baterie o kapacitě 400 Wh 🔋

Hmotnost/terénPřibližný dojezd
Hmotnost jezdce 60 kg – rovina95 km
Hmotnost jezdce 60 kg – středně těžký terén70 km
Hmotnost jezdce 60 kg – složitý terén50 km
Hmotnost jezdce 80 kg – rovina80 km
Hmotnost jezdce 80 kg – středně těžký terén60 km
Hmotnost jezdce 80 kg – složitý terén40 km
Hmotnost jezdce 100 kg – rovina65 km
Hmotnost jezdce 100 kg – středně těžký terén45 km
Hmotnost jezdce 100 kg – složitý terén30 km
Hmotnost jezdce 120 kg – rovina55 km
Hmotnost jezdce 120 kg – středně těžký terén40 km
Hmotnost jezdce 120 kg – složitý terén25 km

Baterie o kapacitě 500 Wh 🔋

Hmotnost/terénPřibližný dojezd
Hmotnost jezdce 60 kg – rovina135 km
Hmotnost jezdce 60 kg – středně těžký terén95 km
Hmotnost jezdce 60 kg – složitý terén70 km
Hmotnost jezdce 80 kg – rovina110 km
Hmotnost jezdce 80 kg – středně těžký terén75 km
Hmotnost jezdce 80 kg – složitý terén55 km
Hmotnost jezdce 100 kg – rovina75 km
Hmotnost jezdce 100 kg – středně těžký terén55 km
Hmotnost jezdce 100 kg – složitý terén40 km
Hmotnost jezdce 120 kg – rovina65 km
Hmotnost jezdce 120 kg – středně těžký terén50 km
Hmotnost jezdce 120 kg – složitý terén35 km

Baterie o kapacitě 630 Wh 🔋

Hmotnost/terénPřibližný dojezd
Hmotnost jezdce 60 kg – rovina160 km
Hmotnost jezdce 60 kg – středně těžký terén115 km
Hmotnost jezdce 60 kg – složitý terén85 km
Hmotnost jezdce 80 kg – rovina145 km
Hmotnost jezdce 80 kg – středně těžký terén100 km
Hmotnost jezdce 80 kg – složitý terén75 km
Hmotnost jezdce 100 kg – rovina105 km
Hmotnost jezdce 100 kg – středně těžký terén70 km
Hmotnost jezdce 100 kg – složitý terén55 km
Hmotnost jezdce 120 kg – rovina85 km
Hmotnost jezdce 120 kg – středně těžký terén60 km
Hmotnost jezdce 120 kg – složitý terén45 km

Díky přiloženým tabulkám si utvoříte mnohem jasnější představu o tom, co můžete očekávat od jednotlivých baterií. 👍

Počítejte s tím, že celkový dojezd elektrokola závisí i na venkovní teplotě.

To platí hlavně pro zimní období.

Pokud venku mrzne – celkový dojezd může klesnout až o třetinu!

Je venku ošklivě, ale vy chcete i přesto šlapat? V tom případě se mrkněte na naše srovnání nejlepších rotopedů a zajezděte si doma.

Kde chcete mít umístěnou baterii 🔋

Zajímá vás celkové vyvážení elektrokola?

Pak nesmíte podcenit umístění baterie. Její hmotnost se totiž pohybuje v rozmezí 3–5 kilogramů, což není zrovna málo.

Z jakých možností můžete vybírat?

V nosiči nad zadním kolem

+ VÝHODY

  • Levnější varianta.
  • Snadný přístup k baterii.
  • Rám kola zůstane volný (takže můžete snadno připevnit třeba nosič na lahev).

– NEVÝHODY

  • Těžiště se přesouvá dozadu (což lze vykompenzovat elektromotorem umístěným vepředu).

S baterií nad zadním kolem se setkáte hlavně u městských a celkově levnějších elektrokol.

Na sedlové trubce

+ VÝHODY

  • Dobré vyvážení elektrokola.

– NEVÝHODY

  • Méně rychlostních převodů.

Baterii umístěnou přímo na sedlové trubce najdete spíše u městských elektrokol a levnějších trekových/krosových kusů.

Kvůli menšímu množství rychlostních převodů se hodí spíše do méně náročných podmínek.

Na rámové trubce / přímo v rámové trubce

+ VÝHODY

  • Ideální vyvážení elektrokola (lepší ovladatelnost).
  • Baterie v rámové trubce nijak nenarušuje celkový design elektrokola.

– NEVÝHODY

  • O trochu horší přístup k baterii v rámové trubce (nic hrozného).

Tento typ umístění najdete hlavně na horských a dražších elektrokolech.

Baterii v rámové trubce můžete samozřejmě kdykoliv vyjmout ven / vložit dovnitř.

Několik technických podrobností k bateriím 🔋

Při výběru kvalitního elektrokola se neobejdeme bez nudných čísel, údajů a technických informací.

Čím větší pozornost však budete těmto krokům věnovat – tím spokojenější budete (i já).

Přesně proto se pojďme podívat na několik důležitých údajů. 👇

Napětí

V současnosti se setkáte se třemi hodnotami napětí baterií:

  • 24 V – levnější elektrokola (stačí pro skládací nebo městské varianty),
  • 36 V – zlatá střední cesta (dobrá volba pro treková a krosová elektrokola),
  • 48 V – pro náročné jezdce (ideální řešení pro horská elektrokola).

Čím vyšší napětí má konkrétní baterie – tím větší zátěž je schopná zvládnout.

Napětí baterie musí samozřejmě korespondovat s napětím elektromotoru.

Vážíte 60 kilogramů a chcete se jen projíždět po rovince? Pak vám stačí menší napětí.

Vážíte 90 kilogramů a máte v plánu vyjíždět prudké kopce? V tom případě potřebujete vyšší napětí.

Cena nabití

Elektrokolo vás potěší extrémně levným provozem.

Jako příklad si uvedeme baterii o kapacitě 630 Wh (jedna z nejsilnějších baterií na elektrokolo).

Při průměrné ceně 6 Kč za 1 kWh elektrické energie vás vyjde nabití takové baterie jen na necelé 4 Kč.

To znamená, že 1 km jízdy stojí okolo 0,03 Kč.

Super, nemám pravdu? 😊

Životnost baterie

Baterie elektrokola vydrží minimálně 500 nabíjecích cyklů bez toho, aby ztratila svou účinnost.

V realitě se tak bavíme průměrně o 600–1 000 nabití bez ztráty účinnosti.

Převedeno na čas – při průměrném používání si baterie udrží své vlastnosti přibližně po dobu 3–5 let.

Horské elektrokolo

Ani po uplynutí této doby však nebude k vyhození. Sice si začnete všímat trochu kratšího dojezdu, ale i přesto můžete bez problémů jezdit.

Starší baterii lze klidně používat jako sekundární zálohu na dlouhé výlety.

Samozřejmě záleží na tom, jak o ni budete pečovat. Mrkněte se na několik základních kroků, které byste měli dodržovat. 👇

Pár tipů pro prodloužení životnosti baterie 🔋

Lithiové baterie elektrokol postupem let pomalu a jistě ztrácí svůj výkon.

Vy můžete tento nepříjemný proces urychlit, nebo naopak zpomalit.

Klíčem k delší životnosti je samozřejmě poctivá péče.

Vaším hlavním úkolem bude pravidelné dobíjení:

  • po každé jízdě (i kdybyste jeli jen několik desítek minut),
  • při dlouhodobé nečinnosti (pokud kolo nepoužíváte, je potřeba alespoň 1× měsíčně dobít baterii).

Stejně tak není dobré dlouhodobě vystavovat baterii teplotám pod 0 °C a nad 40 °C. O uchovávání v suchém prostředí snad ani nemusím mluvit.

Snažte se nevybíjet baterii pod 20 % její kapacity. Pokud se vám to podaří jednou za čas – nic se neděje. Když se však při každém výletu dostanete pod zmíněných 20 %, koledujete si o rychlejší ztrátu výkonu.

Ještě jedna rada na závěr – používejte originální nabíječku.

Elektrokolo

Jakou velikost rámu vybrat

Co je klíčem k pohodlné jízdě?

Samozřejmě výběr správné velikosti elektrokola.

Proč?

Nevhodná velikost a špatně nastavený posed vám totiž spolehlivě způsobí bolesti zad, krční páteře, a dokonce i kloubů.

Klíčovým údajem je hlavně velikost rámu v centimetrech/palcích – ta označuje vzdálenost mezi středovou osou a koncem sedlové trubky.

Poznat správnou velikost elektrokola je pěkný oříšek. Každý z nás je přece jen jinak stavěný/dlouhý/široký. Nemluvě o tom, že řada z nás má různé zdravotní indispozice a specifika.

Přesně proto vám bohužel neposkytnu 100% bezchybnou radu.

Určitě vám však mohu ukázat poměrně přesnou tabulku, podle které si dokážete utvořit mnohem jasnější představu. 👇

Vaše výška (cm)Silniční kola (cm)Krosová/treková kola (palce)Horská kola (palce)
150–15548–501615–16
155–16048–501616
160–16550–521716–17
165–17052–5417–1817–18
170–17554–5618–1918–19
175–18054–5619–2019–20
180–18556–5820–2120–21
185–19057–5921–2221–22
190–1956022–2322–23
Více než 19560 a více2423 a více

Někteří výrobci elektrokol používají své vlastní tabulky. Raději si tedy dávejte pozor a řiďte se podle nich, abyste nebyli překvapení.

Chcete mít opravdovou jistotu? V tom případě si v e-shopu zaklikněte vyzvednutí na prodejně a platbu na místě. V klidu si tak vyzkoušíte rozměry rámu a rozhodnete se, jestli vám sednou. 😊

Jaký materiál rámu vybrat

Moderní elektrokola jsou vyrobená buď z hliníkové slitiny, nebo karbonu. Tyto dva materiály v posledních letech zcela nahradily klasickou ocel.

Pojďme se společně podívat na výhody/nevýhody obou variant.

Hliníková slitina

+ VÝHODY

  • Hliník je levnější přibližně o 30 % (ve srovnání s karbonovým elektrokolem o stejné výbavě).
  • Hliník je odolnější než karbon. Díky své flexibilitě dokáže lépe snášet drsnější nárazy bez poškození.
  • Hliníkové tělo se snadněji upravuje. Snadno si do něj navrtáte závity pro upevnění různých vychytávek.
  • Hliník má menší uhlíkovou stopu.

– NEVÝHODY

  • Hliníkový rám je těžší. To znamená, že si během dlouhých výletů více zamakáte.
  • Hliníkový rám hůře tlumí vibrace a nárazy. Menší pohodlí na cestách.

Karbon

+ VÝHODY

  • Karbonový rám je lehčí. Tuto výhodu oceníte hlavně při delších a náročnějších výletech.
  • Karbonový rám lépe tlumí vibrace a nárazy. Výsledkem je větší pohodlí na cestách.

– NEVÝHODY

  • Karbon je dražší přibližně o 30 % (ve srovnání s hliníkovým elektrokolem o stejné výbavě).
  • Karbon je méně odolný než hliník. Kvůli své vysoké tvrdosti může při drsnějších nárazech prasknout. Pokud však neplánujete provádět kdovíjaké šílenosti, nemusíte se ničeho obávat.
  • Karbonové tělo se hůře upravuje. Kvůli své tvrdosti a křehkosti nesnáší vrtání. Chcete si na něj připevnit nějaké vychytávky? Pak počítejte s použitím kovové vložky, ložisek a dalších zbytečností.
  • Karbon má vyšší uhlíkovou stopu.

Co se mě týče – hliník přece jen vede. Bohatě postačí drtivé většině běžných cyklistů, ať už se chystáte jezdit kamkoliv.

Karbon je vhodný spíše pro nejnáročnější závodníky a jedince, kteří jezdí stovky kilometrů týdně.

Jaký průměr kol je pro vás nejlepší

Plánujete osadit své elektrokolo jinými koly, než jaké mělo při koupi?

Pak si dávejte pořádný pozor. Každá velikost má totiž něco do sebe.

Záleží hlavně na tom, v jakém terénu a jakým stylem jezdíte.

Menší kola jsou vhodná pro nižší osoby / větší kola pro vyšší.

165centimetrový člověk by se měl zajímat přibližně o 26palcová kola (obecně).

195centimetrový obr si může klidně vyzkoušet 29palcová kola (zase obecně).

Jaké jsou hlavní rozdíly mezi menšími/většími koly?

Kola s větším průměrem

+ VÝHODY

  • Díky své velikosti snadněji překonávají kameny, kořeny a další překážky.
  • Na jedno šlápnutí ujedou delší trasu.
  • Mají lepší přilnavost.
  • Jistější a pohodlnější jízda.

– NEVÝHODY

  • Prvotní rozjetí vyžaduje více síly.
  • Horší manévrovatelnost v ostrých zatáčkách.

Kola s menším průměrem

+ VÝHODY

  • Prvotní rozjetí vyžaduje méně síly.
  • Lepší manévrovatelnost v ostrých zatáčkách.
  • Akčnější a hbitější jízda.

– NEVÝHODY

  • Hůře překonávají kameny, kořeny a další překážky.
  • Na jedno šlápnutí ujedou kratší trasu.
  • Mají horší přilnavost.

Městská kola

U městských elektrokol se setkáte s rozměry 26 a 28 palců.

Treková a krosová kola

Treková a krosová elektrokola standardně nabízí 28palcová kola.

Horská kola

Dámská horská elektrokola mívají většinou 27,5palcová kola.

Pánská horská elektrokola jsou známá spíše 29palcovými koly.

Jaký elektromotor vybrat ⚡️

Elektromotor je nejdůležitější součást elektrokola.

Stará se totiž o celkové vlastnosti vašeho dopravního prostředku – výkon, kroutící moment, napětí, rychlost/režimy asistence a další důležité funkce.

Nebojte se kdovíjakých složitostí.

Stručně a jasně vám totiž vysvětlím všechny důležité základy.

Výkon

V obchodech se běžně setkáte jen s elektrokoly, která mají maximální výkon 250 W.

Jejich rychlost s asistencí dosahuje maximálně 25 km/h.

Ne, že by to bylo málo. Pro drtivou většinu nenáročných, běžných i náročných cyklistů to bohatě postačí.

Důvodem jsou české zákony. Dopravní prostředky splňující tato omezení totiž nevyžadují homologaci, typové zkoušky, pojištění a další nudné formality.

Zkrátka a dobře – můžete si je koupit a vesele se s nimi prohánět po veřejných komunikacích.

I přesto existují nadšenci, kteří chtějí výkon a rychlost s asistencí zvýšit. K tomuto účelu používají specializované sady, s jejichž pomocí překročí zmíněné limity.

V takovém případě ztratíte záruku a riskujete poškození elektrokola. Stejně tak si koledujete o tučné pokuty, vážná zranění a další tresty. Samozřejmě záleží jen na vás. Já se budu raději držet v mezích zákona.

Napětí

V obchodech si můžete vybrat ze tří různých hodnot napětí elektromotoru:

  • 24 V – levnější elektrokola (stačí pro skládací nebo městské varianty),
  • 36 V – zlatá střední cesta (dobrá volba pro treková a krosová elektrokola),
  • 48 V – pro náročné jezdce (ideální řešení pro horská elektrokola).

Čím vyšší napětí má elektromotor – tím větší výkon vyvine.

Napětí elektromotoru musí samozřejmě korespondovat s napětím baterie. Tuto informaci jste se dočetli o něco výše.

Vážíte 60 kilogramů a chcete se jen projíždět po rovince? Pak vám stačí menší napětí.

Vážíte 90 kilogramů a máte v plánu vyjíždět prudké kopce? V tom případě potřebujete vyšší napětí.

Kroutící moment

Teď dávejte pořádný pozor!

Proč?

Kroutící moment totiž popisuje celkovou sílu asistence, která vám bude pomáhat při šlapání. Udává se v Newton metrech (Nw).

Čím vyšší kroutící moment – tím snadněji se vám pojede.

Vysoký kroutící moment znamená, že každé šlápnutí bude méně namáhavé a dojedete díky němu dále.

Nízký kroutící moment znamená, že každé šlápnutí bude více namáhavé a dojedete díky němu kratší trasu.

V praxi se setkáte s těmito hodnotami:

  • 50–60 Nm je běžná hodnota pro městská a levnější treková/krosová elektrokola,
  • 70–95 Nm najdete u horských a dražších elektrokol.

Rychlost/režimy asistence

Elektrokola vám nabídnou 3–5 různě silných stupňů asistence při šlapání.

Tady není příliš co řešit.

1. stupeň vám pomáhá nejméně, ale také spotřebuje nejméně elektrické energie.

5. stupeň vám pomáhá nejvíce, což znamená nejvyšší spotřebu energie.

Zajímavou vychytávkou je funkce s názvem Walk assistant.

Ta vám zapne asistenci v případě, kdy ze svého elektrokola sesednete a tlačíte jej při chůzi. Rychlost pomoci dosahuje až 6 km/h.

Snímač šlapání

Jak vlastně elektrokolo pozná, že zrovna šlapete?

Odpovědí je snímač šlapání.

Ten neustále hlídá pohyb klik. Když se hýbou – dá elektromotoru signál k zahájení dopomoci.

V praxi se setkáte s dvěma druhy snímačů. 👇

Otáčkový snímač

Jednodušší a levnější varianta.

Najdete ji u městských a levnějších trekových/krosových elektrokol.

Otáčkový snímač sleduje jen samotné otáčení pedálů.

+ VÝHODY

  • Bohatě postačí pro jízdu ve městě, na silnicích i cyklostezkách.

– NEVÝHODY

  • Otáčkový snímač reaguje se zpožděním. První šlápnutí do pedálu vůbec nezaregistruje (začne fungovat až u druhého). To je nevýhoda hlavně ve chvíli, kdy se chystáte rozjet do prudkého kopce.
  • Dopomoc otáčkového snímače je závislá hlavně na zvoleném převodu. Musíte se tedy naučit pořádně řadit, jinak vám nebude příliš fungovat a vy pojedete jen vlastní silou.

Torzní snímač

Sofistikovanější a dražší varianta.

Najdete ji u horských a obecně dražších elektrokol z ostatních kategorií.

Torzní snímač sleduje otáčení pedálů, napnutí řetězu i sílu, kterou používáte při šlapání.

+ VÝHODY

  • Ideální volba do náročných podmínek (prudké kopce, náročný terén).
  • Torzní snímač reaguje ihned na první šlápnutí.
  • Torzní snímač umí přesně určit, jak velkou míru dopomoci zrovna potřebujete (takže se dynamicky přizpůsobuje).

– NEVÝHODY

  • Nic zásadního.

Kde chcete mít umístěný elektromotor ⚡️

Nebudeme si nic nalhávat. Při výběru ideálního umístění elektromotoru jsem se pěkně zapotil. Každá možnost má totiž své 👍 i 👎.

Je lepší elektropohon na předním, nebo zadním kole?

Nebo snad přímo ve středu elektrokola?

Pojďme se podívat, co jsem zjistil.

Motor na předním kole

+ VÝHODY

  • Nejlevnější možnost.

– NEVÝHODY

  • Absolutně nevhodný do terénu.
  • Větší zatížení zadního kola (tím pádem se rychleji opotřebovává).
  • Složitější výměna zadního kola kvůli umístěnému elektromotoru.

Tento typ elektromotoru najdete na levnějších městských elektrokolech.

Kvůli své povaze a zatížení předního kola se hodí jen pro jízdu po zpevněných silnicích. V náročnějším terénu vám bude pěkně podkluzovat.

Motor na zadním kole

+ VÝHODY

  • Zlatá střední cesta.
  • Vhodný do města i mírnějšího terénu.
  • Lepší přenos točivého momentu (žádné prokluzování kol).
  • Téměř žádný odpor při šlapání.

– NEVÝHODY

  • Nevhodný do náročného terénu.
  • Větší zatížení zadního kola (tím pádem se rychleji opotřebovává).
  • Hluk při prudkém stoupání.
  • Složitější výměna zadního kola kvůli umístěnému elektromotoru.
  • Vyšší spotřeba než u středového motoru.

Ekonomická varianta, s níž se setkáte hlavně u levnějších městských, trekových nebo krosových modelů.

Motor na zadním kole naprosto dostačuje všem běžným výletníkům (vítejte v partě!), kteří se pohybují po silnicích, cyklistických trasách i v lehčím terénu.

Středový pohon

+ VÝHODY

  • Nejlepší varianta z pohledu celkových vlastností.
  • Vhodný do města, mírnějšího i náročného terénu.
  • Téměř okamžitá asistence šlapání.
  • Nejúspornější pohon (tím pádem delší dojezd).
  • Ideální vyvážení elektrokola.
  • Jednoduchá výměna obou kol.

– NEVÝHODY

  • Nejvyšší cena.
  • Zkrácení životnosti řetězu přibližně o 10–15 %.

Středový pohon najdete hlavně u horských elektrokol a dražších městských, trekových i krosových provedení.

Jste nároční a chcete opravdu 100% komfort na cestách? Nevadí vám připlatit si? Pak si nenechte ujít středový elektromotor.

Jaké brzdy jsou nejlepší

Počítejte s tím, že elektrokolo je těžší a výkonnější než klasický bicykl.

Přesně proto vyžaduje kvalitnější brzdy a také větší důraz na jejich údržbu.

Na svém budoucím elektrokole najdete jeden ze tří druhů brzd.

Jaké to jsou a v čem se liší?

Ráfkové brzdy

Nejlevnější varianta s nejmenší účinností.

Ráfkové brzdy najdete hlavně u levných městských/skládacích elektrokol.

Pro jiné účely jsou absolutně nevhodné.

Mechanické kotoučové brzdy

Zlatá střední cesta s poměrně dobrou účinností.

Mechanické kotoučové brzdy najdete na městských/trekových/krosových elektrokolech střední třídy.

Jejich výhodou je nenáročný servis a snadná výměna.

Hydraulické kotoučové brzdy

Nejdražší, nejspolehlivější a nejvýkonnější možnost ze všech.

Hydraulické kotoučové brzdy najdete na městských/trekových/krosových/horských elektrokolech vyšší třídy.

Tento druh brzd vyžaduje pravidelný a komplexnější servis (ideálně přímo v profesionálním servisu).

Užijte si výhodné podmínky

Každý z nás miluje výhodný nákup, nemám pravdu? 😎

To platí obzvlášť ve chvíli, kdy se chystáte nakoupit elektrokolo za desítky tisíc korun.

Možná právě i vy potřebujete spolehlivý dopravní prostředek, ale zrovna na něj nemáte peníze.

V takovém případě je super volbou e-shop inSPORTline.

inSPORTline elektrokolo na splátky

Tento obchod vám nabízí rozložení platby až do 36 měsíčních splátek, a to absolutně bez navýšení. 💸

A co víc, ještě dostanete hodnotný dárek zdarma.

Nejčastější dotazy (FAQ)

Kolik stojí elektrokola (nejlevnější / zlatá střední cesta / nejdražší)?

Cena skládacích elektrokol se pohybuje okolo 20/35/50 tisíc korun.
Cena městských elektrokol se pohybuje okolo 20/50/100 tisíc korun.
Cena trekových a krosových elektrokol se pohybuje okolo 27/60/120 tisíc korun.
Cena horských elektrokol se pohybuje okolo 35/70/150 tisíc korun.

Kolik váží elektrokola?

Průměrná hmotnost elektrokola se pohybuje okolo 24 kg. Nejlehčí elektrokola váží přibližně 22 kg, zatímco nejtěžší klidně až 27 kg. Nejmenší skládací varianty mívají klidně 16 kg, ale to už se bavíme o opravdu malých rozměrech.

Mohu na elektrokole jezdit bez zapnutého motoru?

Samozřejmě. Klidně můžete šlapat bez zapnutého motoru. Vzhledem k vyšší hmotnosti elektrokol se ale našlapete více než u klasického bicyklu.

Jede elektrokolo samo od sebe (bez šlapání)?

Bohužel. Elektrokolo není motorka. Chcete jet? Musíte šlapat. Motor vám jen usnadňuje práci.

Mohu koupit elektrokolo na splátky/výhodně?

Jasně. Mrkněte se třeba na stránky inSPORTline. Platbu za elektrokolo si můžete rozložit do 36 měsíčních splátek, a to bez navýšení.

Mohu s elektrokolem jezdit v dešti?

Rozhodně. Veškeré elektrické komponenty jsou spolehlivě zabezpečené proti působení deště. Problém by nastal ve chvíli, kdy byste svůj dopravní prostředek ponořili do vody.

Picture of Jan Kovanda

Jan Kovanda

Cvičení jsem si zamiloval už v dětských letech. Nejdříve mě zaujaly bojové sporty. Postupem času se k nim přidal i parkour. Finálním dílkem skládačky se stal fitness. Neustále zjišťuji nové informace o funkci lidského těla, stravě a suplementech. Věřím, že ve zdravém těle je zdravý duch.

Nepřehlédněte podobné články

Strava bohatá na vitamíny

Nejdůležitější vitamíny a jak je doplňovat

Bez vitamínů by to nešlo, to ví přece každé malé dítě. 🙂 Jsou to naprosto zásadní látky, které naše tělo potřebuje k tomu, aby správně fungovalo. Otázkou ale je, jaké

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

vánoce 2022

Potřebujete originální dárek na poslední chvíli?

✅ Doporučujeme online kurz: Jóga pro začátečníky