Rychlý přehled

Jak na posílení imunity

Obsah článku

Imunitní systém je úžasný a složitý kolos, který nás chrání před škodlivými mikroorganismy a jinými vlivy.

Někdy se ale stane, že se invazi neubrání a my onemocníme.

Dá se tomu nějak předcházet a imunitní systém podpořit?

Pomůže úprava jídelníčku nebo nějaké cvičení?

Pojďme spolu na tyto otázky najít odpověď.

Co je nejlepší na posílení imunity, aby to opravdu mělo smysl?

Jak na posílení imunity

Jak funguje imunitní systém

Představa zázračné potraviny nebo vitaminu, který podpoří imunitní systém a odradí všechny nemoci je nesmírně lákavá. Bohužel to není tak jednoduché.

Jak už bylo v úvodu zmíněno, imunita je složitý systém, který se skládá z celé řady různých orgánů, tkání, buněk, procesů a chemických substancí, a který musí být v rovnováze a harmonii. Vzhledem ke komplexnosti je tak těžké najít přesně určenou potravinu nebo činnost, které ho podpoří.

Jde zkrátka o systém, ne o jednu formu.

Obecně se imunitní systém dělí na imunitu nespecifickou, kam řadíme velkou část bílých krvinek a imunitních proteinů, a imunitu specifickou, která se vyvíjí postupem života a dokáže se specializovat. Do ní řadíme druh bílých krvinek zvaný lymfocyty, z nichž typ B je právě ten, který se podílí na produkci protilátek.

Samotná imunitní reakce je pak založena na vzájemné interakci mezi jednotlivými buňkami a molekulami.

Zní vám to složitě? Pak už možná chápete, proč neexistují jednoduché rady na posílení imunity. Navíc je toho ještě dost, co o imunitním systému nevíme…

Vědci momentálně zkoumají vliv životního stylu, jídelníčku, věku, stresu a dalších faktorů na imunitní systém. Na co prozatím přišli?

Zdravý životní styl je základ

Ačkoliv prozatím není vědecky doložená přímá spojitost mezi zdravým životním stylem a silnou imunitou, vědci se shodují na tom, že jde o nejlepší první krok na posílení imunity. Navíc tím prospějete svému tělu obecně.

Stačí svůj život obohatit o následující:

  • Jíst dostatek ovoce a zeleniny.
  • Nekouřit.
  • Pravidelně cvičit a udržovat zdravou váhu. [1]
  • Pít alkohol střídmě nebo vůbec.
  • Snažit se vyhnout stresu. [2]
  • Dodržovat hygienická pravidla.
  • Pít dostatek tekutin. [3]
  • Dostatečně spát.

Tip: Trápí vás nespavost? Seznamte se s CBD, které vám s ní může pomoci.

Zdravý jídelníček je zmíněn hned na prvním místě. Existují tedy nějaké potraviny, které se mají objevit na vašem stole, pokud chcete posílit imunitu?

Co jíst na posílení imunity?

Je už dlouho známým vědeckým faktem, že podvyživení a chudí lidé jsou náchylnější k infekcím. Podpořit svůj imunitní systém tak můžete pomocí jídelníčku, který musí být především pestrý.

Výzkumy totiž zmiňují, že imunitní reakci může oslabit nedostatek tzv. mikronutrientů – tedy minerálů a vitaminů. Jde například o zinek, hořčík, vitamin A, B6, C, D a E. Čím pestřejší je vaše strava, tím větší šanci máte na pokrytí všech potřebných živin. [4] [5]

Potraviny na posílení imunity

Jsou nějaké potraviny, které byste určitě měli do svého jídelníčku zařadit? Určitě! Jde o posílení imunity přírodní cestou. Vyzkoušejte následující:

  • borůvky – oblíbené bobulovité ovoce obsahuje flavonoidy s antioxidačními účinky, které organismu pomáhají s respiračními infekcemi. [6]
  • tmavá čokoláda – vysokoprocentní kvalitní čokoláda obsahuje antioxidanty, které tělo brání před volnými radikály poškozující buňky a mohou mít protizánětlivé účinky. [7]
  • kurkuma – díky obsahu kurkuminu má antioxidační a protizánětlivé účinky. [8]
  • brokolice – jde o zdroj vitaminu C a antioxidantů. [9]
  • špenát – je bohatý na celou řadu mikronutrientů a antioxidantů jako jsou flavonoidy, karotenoidy, vitamin C a E.
  • kefír – dosavadní studie naznačují, že má kefír protizánětlivé, antibakteriální a antioxidační účinky. [10]
  • citrusové plody a kiwi – jde o výborné zdroje vitaminu C.

Jenom zajímavost na závěr – velkou imunitní neznámou, kterou se vědci aktuálně snaží rozklíčovat je náš střevní mikrobiom, tedy mikroorganismy žijící ve střevech. Kromě jiného se nepřímo podílí také na průběhu imunitních reakcích, proto je dobré ho správně a zdravě nakrmit. [11]

Tip: Zajímá vás, jaké potraviny jsou pro vaše tělo nejlepší? Přečtěte si náš článek o superpotravinách.

Jídelníček je jedna věc, ale pojďme na další. Co brát na posílení imunity?

Vitaminy a preparáty na posílení imunity

Kamkoliv se dneska hneme, tam na nás křičí reklamy o posílení imunity. Tento doplněk podpoří váš imunitní systém! Berte vitamin C a už nikdy nebudete nemocní! Jenže je to vůbec pravda?

Abychom si odpověděli na tuhle otázku, tak musíme zase zpátky na začátek: imunita je složitý systém. Z toho důvodu žádný zázračný přípravek prostě a jednoduše neexistuje. Navíc ani nemáme jak účinky těchto přípravků měřit.

Řekněme, že určitá bylinka zvyšuje množství určité protilátky v krvi. Je to dobře nebo snad špatně? Těžko říct. Ani vědci nedokážou říct, jestli zvýšení hladiny protilátky znamená silnější imunitu.

Neznamená to ale, že vám nic nepomůže! Pokud máte pocit, že vaše strava není dostatečně pestrá a některý z mikronutrientů vám chybí, není na škodu ho tělu dodat pomocí doplňků stravy. Jen si dávejte pozor, abyste se řídili doporučeným dávkováním.

Méně je někdy více, u doplňků stravy rozhodně.

Vyzkoušet můžete například preparáty se zinkem nebo vitaminem C a D. [12] [13]

Svůj efekt mohou mít také probiotika, která dodávají bakterie do našeho střevního mikrobiomu. Jak už bylo řečeno, ten má své slovo v imunitě, a proto je dobré ho podpořit buď fermentovanými výrobky nebo probiotiky. [14]

Slyšeli jste o lécích na posílení imunity a zajímají vás recenze? Pak vás zklameme. Za tímto marketingovým názvem se skrývají opět doplňky stravy.

Posílení imunity proti virům

S příchodem COVID-19 se také roztrhl pytel se zaručenými radami a preparáty na posílení imunity proti virům. I tady je odpověď stále stejná – žádný přípravek vás nespasí. Některé z nich navíc mohou být zdraví nebezpečné! [15]

To, co pomáhá na posílení imunity je stále zdravý životní styl a případné doplnění chybějících živin doplňky stravy.

Tip: Posílení imunity není jediný benefit zdravého životního stylu. Přečtěte si náš článek o tom, proč ho řešit a jaké výhody přináší.

Otázkou jsou také naši nejmenší. Co pro děti na posílení imunity je vhodné?

Posílení imunity u dětí

Ačkoliv v medicíně platí okřídlené úsloví, že dítě není malý dospělý, v případě podpory imunitního systému nic jiného nevymyslíme. Opět je ve hře zdravý životní styl.

Podle Harvardovy univerzity je dobré dodržovat následující kroky:

  • Dávejte jim dostatek ovoce a zeleniny (doporučené množství je pět porcí denně), celozrnných výrobků a bílkovin.
  • Snižte přísun průmyslově zpracovaných potravin, přidaných cukrů a nasycených tuků.
  • O doplňcích stravy se poraďte se svým dětským lékařem.
  • Dohlédněte, aby spali dostatečně.
  • Podporujte dostatek pohybu (minimálně 1 hodinu denně).
  • Udržujte hladinu stresu nízko a dopřejte jim dostatek času na jejich oblíbené aktivity.
  • Choďte s nimi na očkování.
  • Naučte je dodržovat hygienická opatření. [16]

Vědecká zjištění a doporučení máme za námi, pojďme proto na oblíbenou lidovou moudrost. Co na posílení imunity radí ona?

Babské rady na posílení imunity

Mezi oblíbené babské rady při boji s nachlazením a podporu imunity patří česnek a cibule, případně rovnou cibulový čaj. Své místo tam také mají poctivé tažené vývary.

Lidová moudrost také radí bylinky a rostlinky, na zimu třeba ty sušené. Které? Zásobit se můžete kopřivou, šípky, echinaceou nebo rakytníkem. Z moderních rad je pak doporučení na konzumaci hlívy ústřičné nebo japonské houby shiitake.

Další zdroje a odkazy:

  • https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
  • https://www.healthline.com/nutrition/how-to-boost-immune-health
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/322412#which-foods-boost-the-immune-system
  • https://www.prozeny.cz/clanek/levne-a-dostupne-5-babskych-rad-pro-silnejsi-imunitu-68134
Jana Langová

Jana Langová

Pohyb je pro mě ideální činností k vyčištění hlavy, ale zároveň ho beru i jako důležitou součást života, protože tělo se musí udržovat v kondici, aby dobře fungovalo. Nejvíc mě k němu motivuje překonávání sama sebe :) Kromě toho se ráda vrtám v nových vědeckých poznatcích o sportu, jídle a lidském těle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.