Rychlý přehled

Zásadní vitamíny a minerály, které je potřeba doplňovat

Obsah článku

Dostatek vitamínů a minerálů v lidském těle je základem pro zdravý život člověka. Vitamíny a minerály jsou základním stavebním kamenem pro správné fungování procesů v organismu. Lidské tělo si všechny potřebné látky nedokáže samo vyrobit, proto je potřeba mu pomoci.

Vitamíny a minerály v ovoci
Vitamíny a minerály v ovoci

Vitamíny a minerály v lidském těle – jaká je jejich funkce?

Vitamíny

Vitamíny mají v lidském těle funkci katalyzátorů biochemických reakcí a podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a sacharidů. Existuje 13 základních vitamínů, které se dále dělí na vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitamíny rozpustné ve vodě (C a všechny vitamíny tvořící B-komplex).

Většinu vitamínů si lidský organismus není schopen vyrobit, proto je nutné je přijímat prostřednictvím stravy a potravinových doplňků. Poměr vitamínů v těle by měl být v rovnováze. Při nedostatku vitamínů může docházet k poruchám funkce organismu i vážným onemocněním.

Při nadbytku vitamínů v těle může dojít k hypervitaminóze, což je onemocnění způsobené přílišným množstvím vitamínů nahromaděných v organismu.

Minerály

Dostatek minerálů je nezbytný pro správné fungování lidského těla (růst kostí, zubů i přenosu kyslíku v krvi). V lidském těle se vyskytuje 25 minerálů, které se podílejí na různých tělních funkcích.

Minerály jsou anorganické prvky, které se dělí na dvě skupiny – makroprvky neboli minerální látky (sodík, draslík, fosfor, vápník, hořčík, chlor a síra) a mikroprvky neboli stopové prvky (železo, zinek, jód, měď, fluor, mangan, selen a chrom).

Stejně jako u vitamínů je důležité držet množství minerálů v těle v rovnováze a dodávat je do těla zdravou stravou a potravinovými doplňky. Nedostatek minerálů v těle může způsobit poruchy imunitního systému a podepsat se na stavbě tělesných tkání.

Vitaminy mineraly ovoce zelenina

Vitamín D

Vitamín D je v potravinách velmi vzácný. Lidské tělo ho získává z ultrafialových paprsků slunečního záření. Dle průzkumů na nedostatek vitamínů D trpí více než 30 % západní vyspělé populace.

Vitamín D je nezbytný pro správné vstřebávání vápníku a fosforu, k zachování normální hladiny vápníku v krvi, pro normální funkci svalů, pro správnou funkci imunitního systému, při procesu dělení buněk a při mineralizaci kostí.

Mezi symptomy nedostatku vitamínu D patří narušený spánek, špatná nálada, nevolnost, časté nachlazení, bolest zad, ztráta apetitu, bledá kůže nebo slabé kosti.

Ideálním způsobem jak vitamín D doplňovat je pobyt na sluníčku, kde se tvoří již po 15-20 minutách. V zimě a při nedostatku slunečního záření je třeba ho suplementovat potravinovými doplňky.

Omega 3

Omega 3 mastné kyseliny jsou velmi důležité pro náš mozek i srdce. Snižují zánětlivost v těle, zabraňují krevním sraženinám, zlepšují zdraví očí, účinně působí proti depresím, nepřímo ovlivňují funkci imunitního systému, podporují vývoj mozku během těhotenství a raného života.

Nejlepším zdrojem omega 3 mastných kyselin ve stravě jsou ryby (losos, sleď, sardinky, makrela, mořský pstruh, tuňák), lněná a chia semínka.

Vitamín C

Vitamín C je nezbytný nejen pro správnou funkci imunitního systému, podílí se také na regeneraci a syntéze kolagenu v těle. V zimním období je vhodné přísun vitamínu C navýšit pro předcházení nachlazení a nemocem.

Mezi potraviny bohaté na obsah vitamínu C se řadí šípek, rakytník, citrusy, brambory, rajčata, papriky, papája, brokolice, jahody, kiwi, rybíz černý nebo kopřivy.

vitaminy mineraly ve strave
I vláknina je potřebná pro správnou funkci střev

Hořčík

Hořčík se v těle účastní více než 300 biochemických reakcí. Má velký vliv na fyzické i psychické zdraví. Hořčík zlepšuje mozkové funkce a kvalitu spánku, snižuje zánětlivost organismu, pomáhá vypořádávat se se stresem, bojuje proti depresím a úzkostem, snižuje zánětlivost organismu, pomáhá snižovat množství tělesného tuku.

Nedostatkem hořčíku trpí až 60 % naší populace. U sportovců se spotřeba hořčíku zvyšuje s rostoucí náročností tréninků. Přírodními zdroji hořčíku jsou ovoce, zelenina, luštěniny, ořechy, maso a ryby.

Zinek

Zinek je nezbytným prvkem pro aktivitu více než 300 enzymů, které podporují metabolismus, trávení a nervové funkce. Podporuje růst a vývoj, genové exprese, enzymatické reakce a syntézu DNA.

Napomáhá hojení ran, udržuje rovnováhu v imunitním systému, snižuje hladinu cukru v krvi, zvyšuje plodnost a potenci, má protizánětlivé účinky. Nejvíce je zastoupen ve svalech, kostech a játrech. Zdrojem zinku jsou červené maso, vejce, luštěniny, otruby, dýňová semínka nebo ústřice a slanečci.

Železo

Železo hraje důležitou roli při vytváření energie z živin a přispívá k přenosu nervových impulsů, které koordinují činnosti v celém těle. Mezi příznaky nedostatku železa v těle patří únava, slabost, závratě a snížená koncentrace.

Největší množství železa v lidském těle je obsaženo v hemoglobinu – červeném krevním barvivu, které je součástí červených krvinek. Přírodním zdrojem železa je maso a vnitřnosti, brokolice, špenát, fazole, čočka, meruňky, švestky, oříšky a mandle.

B12

Vitamín B12 zajišťuje správnou tvorbu červených krvinek, syntézu DNA podporuje zdraví kostí a snižuje riziko makulární degenerace. Mimo to také zvyšuje energii, zlepšuje kvalitu spánku, zrychluje metabolismus, pomáhá s depresemi, přispívá k dobré imunitě a je důležitý pro zdravé nehty, vlasy a kůži.

Vitamín B12 tělu dodáte konzumací některých ryb, hovězích či vepřových ledvin, zrajících sýrů, vajec a mléčných výrobků.

Mezi další vitamíny a minerály, jejichž množství je v organismu potřeba hlídat patří:

  • draslík,
  • vápník,
  • glutamin,
  • syrovátkový protein,
  • vitamín A, E a K.

Doufáme, že po přečtení našeho článku již znáte vitamíny a minerály potřebné pro vaši správnou výživu a teď už jen vzhůru na nákup čerstvých a kvalitních potravin, které vám je doplní.

Redakce Milujeme Fitness

Redakce Milujeme Fitness

Jsme nadšenci do fitness a zdravého životního stylu. Píšeme pro vás články s tipy, jak co nejlépe a nejefektivněji cvičit, jak získat vysněnou postavu a zároveň si cvičení maximálně užívat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *