Rychlý přehled

Jóga pro začátečníky a její různé styly

Obsah článku

Jóga se v posledních letech těší stále větší oblibě.

Aby taky ne, když dokáže pomoci nejen našemu fyzickému zdraví, ale také naší psychice a vědomí k sobě samému.

Je to úžasná technika, která se už dávno necvičí pouze v indických ašrámech.

Studia jógy nalezneme po celém světě a zacvičit si jí můžete i na skupinových lekcích ve fitness centrech.

Pokud hledáte průvodce jógou pro začátečníky, tak jste na správném místě.

Po přečtení článku, si budete chtít hned zacvičit. 😉

Jóga pro začátečníky

Jóga vám změní život

Najdete úžasnou cestu k tomu, jak porozumět vlastnímu tělu. Prožití svého vlastního já pomocí dechu a pohybu. Napojení se a plného uvědomění sebe sama.

Není to jen klišé, které slýcháte. Je to vlastní vědomá praxe, která vás o tom přesvědčí a dá vám ten nejlepší důkaz. Prožitek namísto prázdných slov.

Jóga vám pomůže objevit zdravý a přirozený pohyb, který je perfektně vybalancovaný. Uvolní napětí svalů, protáhne, ale i posílí celé tělo. Naučí vás pracovat s dechem a plně podpořit tuto základní životní esenci.

Pomůže najít cestu, harmonii a klid.

V neposlední řadě podpoří i vaši kreativitu a radostné prožívání života.

Jóga pro začátečníky

Začít s jógou není vůbec náročné. Stačí trocha odhodlání a trpělivosti. Určitě je dobré v začátku zajít na více lekcí a poznat různé lektory a směry, které jóga nabízí.

Jedině tak si ujasníte, jaký styl je ten pravý pro vás a nestane se tak, že vás hned první lekce odradí.

Pokud už teď víte, že máte raději svižné lekce, u kterých se víc zapotíte, bude pro vás nejspíš to pravé zkusit lekce Power jógy, či Vinyasy flow.

Naopak pro milovníky klidných a relaxačních lekcí, kde chcete skutečně vypnout, bude ideální Jin jóga, Restorativní jóga a jakákoliv klidná a harmonizující praxe.

Dále je užitečné si v samotných začátcích najít individuální přístup. Zajít si na skupinovou lekci s menším počtem účastníků a mít tak jistotu, že se lektor bude věnovat i vám. Nebo si zkrátka domluvit svou vlastní individuální lekci, kde vám učitel jógy představí základní pilíře jógových pozic a praktik.

Většina první lekcí jógy pro začátečníky je zaměřená na základy. Je důležité abyste pochopili princip dechových technik a uměli s dechem pracovat v průběhu lekce.

Naučíte se základní provedení pozic, kde se srovnáte dle správného držení těla a ještě ideálněji, dle svého držení těla, abyste se zbytečně nepřetěžovali.

Každá lekce by pro vás měla být hlubokým prožitkem sebe sama. Nejde jen o fyzickou praxi, ale především o vědomě trávený čas, který přináší spousty dalších benefitů.

Jakmile se do své jógové praxe ponoříte hlouběji, uvidíte, že vám tato forma pohybu a vědomého plynutí bude blízká. Ne jen na jógové podložce někde ve studiu, ale především v životě samotném.

10 různých stylů jógy

Vybrat si styl, který bude sedět právě vám, může být ze začátku oříšek. Jakmile na to ale přijdete, jógová praxe pro vás bude pravidelnou esencí a životabudičem.

Dobré samozřejmě je, si i čas od času zkusit něco, co vám úplně nesedí a je spíše výzvou. Díky tomu získáte větší variabilitu a přehled.

Základní druhy jógy:

  • Hatha jóga je klasická původní jóga s delšími výdržemi v pozicích, velkým důrazem na dech a prožitek přítomnosti v dané ásaně.
  • Vinyasa jóga je příjemné a svižné plynutí dechu zároveň s pohybem.
  • Ashtanga jóga opakuje stále stejné pohybové sekvence, které vám pomohou vaši praxi prohloubit na maximum. Je více silová a velmi náročná.
  • Iyengar jóga je tradiční pojetí jógy, které dbá na precizní srovnání těla v pozici. Využívá zároveň velké množství pomůcek.
  • Jin jóga přináší příjemné uvolnění v relaxačních pozicích. Převážně na zemi. Pracuje s hlubokým dechem, harmonizací energií v těle, svalovým a fasciálním uvolněním.
  • Zdravotní jóga je ideální pro začátečníky. Naučí nás správnému držení těla a provedení pozic. Vše s ohledem na váš současný zdravotní stav.
  • Restorativní jóga je odpočinková lekce, kde se v jednoduchých pozicích zůstává opravdu dlouho. Zároveň využívá velké množství pomůcek, vůní, příjemných zvuků k navození relaxační atmosféry.
  • Gravid jóga neboli těhotenská jóga je ideální, šetrná lekce pro nastávající maminky.
  • Bikram jóga se cvičí v místnosti vyhřáté na 42 stupňů celsia. Přináší hluboké uvolnění svalů a možnosti dostat se hlouběji do pozic. Detoxikuje tělo.
  • Power jóga je moderní přístup k józe, který cílí na širokou veřejnost. Jednotlivé pozice podává jednodušším způsobem. Většinou je svižná, dynamická a více posilující.

Stylů jógy je v dnešní době samozřejmě mnohem víc. Ne všechny si ale zaslouží naši pozornost. Některé druhy mají s původní jógou již pramálo společného a jsou pouze výmyslem moderní doby.

Co budete potřebovat

Kouzlem jógy je, že na ní nepotřebujete téměř nic. Nějaké ty stojné pozice si totiž můžete střihnout i venku na zahradě.

Jinak by měla být základem kvalitní neklouzavá podložka na jógu. Při vlastní praxi doma pak můžete použít složenou deku či polštář k občasnému vypodložení sedacích kostí či kolen.

Dále se pak při józe používají jógové bločky, pásky, bolstery a již zmiňované deky.

Samozřejmě také záleží, pro jaký styl jógy se rozhodnete. Pokud budete praktikovat restorativní jógu, či jin jógu, hodit se vám bude naopak co nejvíce různých bločků, dek, polštářů a bolsterů k vypodložení a pohodlnému prožití pozic.

V Iyengar józe jsou veškeré pomůcky třeba naprostým základem ke správnému provedení pozic.

Využít můžete i stěnu, která v balančních pozicích poslouží jako opora. Dále se stěna používá k lepšímu srovnání se v pozici, protažení a docílení většího rozsahu pohybu.

Jako alternativa poslouží třeba i židle, skříň u vás v obýváku, nebo složený ručník místo pásky.

Abychom nezapomněli ani na nějaké to oblečení, na jógu vám toho stačí minimum. Cvičí se většinou bez ponožek. Posloužit by vám mělo pohodlné tričko či tílko a pružné legíny, nebo tepláky.

Chcete si hned jógu vyzkoušet?

Podívejte se na náš průvodce 10 základních jóga cviků pro začátečníky.

Zkuste to. 😉

Závěrem

Pokud se rozhodnete vydat cestou jógy, vnímejte ji především jako dlouhodobý proces, při kterém samotná cesta je cíl. Určitě není nutné mít od začátku perfektní vybavení, ásany, pravidelnost a dobu praxe. Stačí vám minimum.

Kouzlo jógové praxe je, se postupně dostávat dál krůček po krůčku. Osvojit si techniky dechu, meditace a jednotlivých ásan (pozic).

Ruku v ruce s jógovou praxí postupně ucítíte změnu, která zahrne váš životní styl, způsob stravování, vnímání věcí a péče o sebe i druhé.

Rozproudíte svou energii a dostanete se blíže sami k sobě. Naprosto přirozeně zahrnete jógu do svého každodenního života. Budete vědomi sami k sobě a ostatním. Žít život s lehkostí, harmonií a láskou.

Redakce Milujeme Fitness

Redakce Milujeme Fitness

Jsme nadšenci do fitness a zdravého životního stylu. Píšeme pro vás články s tipy, jak co nejlépe a nejefektivněji cvičit, jak získat vysněnou postavu a zároveň si cvičení maximálně užívat.