Kalorie – mýty o kaloriích a jak se jich zbavit

Dneska se zaměříme na mýty, které si lidé stále myslí o kaloriích, jak kalorie spalovat a jak se uvést na správnou cestu za dosažením vysněného výsledku.

Není kalorie jako kalorie

Pokud by dva lidé přijímali stejný počet kalorií, logicky by pak měli mít i stejné výsledky, ale není to tak. Mít dietu na bílkoviny a tuky nebo na sacharidy je rozdíl. Dostanete jiné výsledky. Není jedno, jaké kalorie přijímáte. Pokud máte sacharidovou dietu, měli byste přijímat méně kalorií ze sacharidů, pro lepší vyrýsování svalů, a rychlejší snižování tuků.

Deník kalorií
Kalorie – zapisovat, kontrolovat a vyhodnocovat

Snižování kalorií není o tom přijímat méně. Můžete jíst tolik, co obvykle a přesto dosáhnete jiných výsledků. Problém je v metabolismu. Pokud máte jídelníček zaměřený na bílkoviny, tak vaše tělo zažívá tzv. termický efekt. To znamená, že potřebuje vynaložit větší množství energie na strávení potravy než u sacharidů, kde je spalování podstatně rychlejší.

TIP: Aplikace Kalorické tabulky vám umožní snadno a rychle ukládat veškeré snědené potraviny

Proto není dobré zakládat dietu na celkovým množství příjmané potravy. Lepší je rozdělit celkové množství na bílkoviny, sacharidy, tuky. Přehled o přijímaných množstvích jednotlivých segmentů potravy je právě to, co potřebujete mít pro dosažení vytouženého cíle.

Příjem a výdej

Lidi měří jen na příjem a výdej. To je ale omyl! Příjem vs. výdej by neměl být stěžejní při určování vaší diety. Každý den máte jiný výdej energie. Počítání vašeho příjmu a výdejů pomocí rovnice vám v tomhle dokonale nepomůže.

Měřit a hlídat kalorie
Nestačí jen cvičit, ale i měřit a hlídat stravu a kalorie

Každý den se naše činnosti mění a nevydáme stejně, protože se mění naše aktivity. Každý den měníme náš trénink, naše činnosti, nevydáváme stejné množství energie. Rovnice v tomto ohledu nějaký pokrok učinily a některé dokáží tento fakt zohlednit. Na co však zapomínají je metabolismus.

TIP: Jak sestavit jídelníček na hubnutí: Tipy, rady i zdravé recepty

Jak je rychlý váš metabolismus? V tomto ohledu rovnice zaostávají protože univerzální hodnota se může odchylovat a také odchyluje u každého jedince.

Rovnováha hormonů

Při příjmu bílkovin, sacharidů a tuků přijímáme také hormony. Právě příjem ovlivňuje i produkci hormonů. Pokud máte nízký příjem tuků (což spousta lidí mylně dělá) tak i tímto ovlivníte výsledek. Hormony mají vliv na váš vzhled, spalování, náladu, zkrátka jsme jimi ovládáni.

A co teda funguje?

Funguje to, že sledujete příjem energie a zapisujete si příjem toho, co jíte. Na základě vašich poznámek poté zjišťujete, jaké máte výsledky.

Vůbec se nesoustřeďte na nějaké rovnice. Zapisujte si váš příjem a po týdnu vyhodnoťte, jakých změn jste dosáhli a co do dalšího týdne vylepšit.

Bez pohybu to půjde těžko

Pokud je váš cíl úbytek tuků, máte podle toho upravený jídelníček a skutečně po týdnu ubývá tuků a přibývá svalů, pak je to v pořádku.

Poctivým zapisováním a tréninkem se dostanete na vaši vysněnou postavu. Nemusíte sledovat výdej kalorií, nehlídat se v tom, kolik toho naběháte.

TIP: Přečtěte si něco z naší sekce o hubnutí

Pokud nedostáváte výsledky, pak je problém v jedné z těchto dvou věcí. Buď nehlídáte v tom, co přijímáte, nebo málo trénujete. Pokud jíte správně a váš metabolismus je nastartovaný, tak je problém v tom, že dostatečně necvičíte. Nebojte se zabrat víc!

Používejte selský rozum!

Pokud si vyberete nesmyslnou dietu, tak přijde jojo efekt a jste tam, kde jste byli. Určete si, jakého cíle chcete dosáhnout a zapojte vhodné cviky, jídelníček a nebojte se toho.

Co dodat závěrem? Vstaňte a běžte cvičit.

Redakce Milujeme Fitness

Redakce Milujeme Fitness

Jsme nadšenci do fitness a zdravého životního stylu. Píšeme pro vás články s tipy, jak co nejlépe a nejefektivněji cvičit, jak získat vysněnou postavu a zároveň si cvičení maximálně užívat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rychlý přehled

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY NA MILUJEME FITNESS