Kalorie – mýty o kaloriích a jak se jich zbavit

Únor 14, 2017
kalorie

Dneska se zaměříme na mýty, které si lidé stále myslí o kaloriích, jak kalorie spalovat a jak se uvést na správnou cestu za dosažením vysněného výsledku.

Není kalorie jako kalorie

Pokud by dva lidé přijímali stejný počet kalorií, logicky by pak měli mít i stejné výsledky, ale není to tak. Mít dietu na bílkoviny a tuky nebo na sacharidy je rozdíl. Dostanete jiné výsledky. Není jedno, jaké kalorie přijímáte. Pokud máte sacharidovou dietu, měli byste přijímat méně kalorií ze sacharidů, pro lepší vyrýsování svalů, a rychlejší snižování tuků.

Snižování kalorií není o tom přijímat méně. Můžete jíst tolik, co obvykle a přesto dosáhnete jiných výsledků. Problém je v metabolismu. Pokud máte jídelníček zaměřený na bílkoviny, tak vaše tělo zažívá tzv. termický efekt. To znamená, že potřebuje vynaložit větší množství energie na strávení potravy než u sacharidů, kde je spalování podstatně rychlejší.

Proto není dobré zakládat dietu na celkovým množství příjmané potravy. Lepší je rozdělit celkové množství na bílkoviny, sacharidy, tuky. Přehled o přijímaných množstvích jednotlivých segmentů potravy je právě to, co potřebujete mít pro dosažení vytouženého cíle.

Příjem a výdej

Lidi měří jen na příjem a výdej. To je ale omyl! Příjem vs. výdej by neměl být stěžejní při určování vaší diety. Každý den máte jiný výdej energie. Počítání vašeho příjmu a výdejů pomocí rovnice vám v tomhle dokonale nepomůže.

Každý den se naše činnosti mění a nevydáme stejně, protože se mění naše aktivity. Každý den měníme náš trénink, naše činnosti, nevydáváme stejné množství energie. Rovnice v tomto ohledu nějaký pokrok učinily a některé dokáží tento fakt zohlednit. Na co však zapomínají je metabolismus.  Jak je rychlý váš metabolismus? V tomto ohledu rovnice zaostávají protože univerzální hodnota se může odchylovat a také odchyluje u každého jedince.

Rovnováha hormonů

Při příjmu bílkovin, sacharidů a taků přijímáme také hormony. Právě příjem ovlivňuje i produkci hormonů. Pokud máte nízký příjem tuků (což spousta lidí milně dělá) tak i tímto ovlivníte výsledek. Hormony mají vliv na váš vzhled, spalování, náladu, zkrátka jsme jimi ovládání.

A co teda funguje?

Funguje to, že sledujete příjem energie, zapisujete si příjem toho co jíte. Na základě vašich poznámek poté zjišťujete, jaké máte výsledky.

Vůbec se nesoustřeďte na nějaké rovnice. Zapisujte si váš příjem a po týdnu vyhodnoťte, jakých změn jste dosáhli a co do dalšího týdne vylepšit.

Pokud je váš cíl úbytek tuků, máte podle toho upravený jídelníček a skutečně po týdnu ubývá tuků a přibývá svalů, pak je to v pořádku.

Poctivým zapisováním a tréninkem se dostanete na vaši vysněnou postavu. Nemusíte sledovat výdej kalorí, nehlídat se v tom, kolik toho naběháte.

Pokud nedostáváte výsledky, pak je problém v jedné z těchto dvou věcí. Buď nehlídáte v tom, co přijímáte, nebo málo trénujete. Pokud jíte správně a váš metabolismus je nastartovaný, tak je problém v tom, že dostatečně necvičíte. Nebojte se zabrat víc!

Používejte selský rozum!

Pokud si vyberete nesmyslnou dietu, tak přijde yoyo efekt a jste tam, kde jste byli. Určete si, jakého cíle chcete dosáhnout a zapojte vhodné cviky, jídelníček a nebojte se toho.

Co dodat závěrem? Vstaňte a běžte cvičit. Nejlépe s Výzvou 21 dnů, protože zde vás autor Tomáš Jehlička provede základy cvičení, správné stravy a všeho, co potřebujete pro dosažení svého fitness cíle dosáhnout. Přihlásíte se zdarma zde >>

Click here to add a comment

Leave a comment: